عربی در کنکور


العربیة

لغة القرآن


 

این درس از تاثیرگذارترین دروس عمومی کنکور است زیرا :

1-    تنهادرسی است که در رشته تجربی و ریاضی در دوره پیش دانشگاهی نیست .

2-   کم حجم ترین منبع مطالعاتی کنکور است. (عربی 2 وعربی 3 که جمعا  273صفحه است.)


در سال هاي اخير، زبان عربي در آزمون هاي سراسري داراي اهميت زيادي گشته است . اگر به سير صعودي كنكور در دو درس زبان انگليسي و عربي در 15 سال اخير نگاهي بيندازيم. دانش  آموزان در درس زبان انگليسي پيشرفت بسيار زيادي داشته اند ولي در درس عربي اين امر با كاهش چشمگير همراه بوده است . شايد يكي از دلايل اين امر مفهومي تر شدن پرسش هاي عربي و نياز به احاطه ي كامل بر مباحث اين درس براي حل مسائل مطرح شده در كنكور باشد.

3-    تعداد سوالات زبان عربی عمومی 25 ومدت پاسخگویی 20 دقیقه است.

4-    تعداد سوالات زبان عربی اختصاصی 20ومدت پاسخگویی 20 دقیقه است.

دانش  آموزان در اين درس بامشكلات فراواني مواجه بوده اند و همچنين به دليل توجه بسيار زيادي كه به درس زبان انگليسي دارند از زبان عربي غافل شده اند و به همين علت درصدهاي كسب شده در اين درس با افت شديد همراه بوده است . اين امر باعث شده است كه اين درس در كنكور از نرم منفي بالايي (انحراف معيار بالايي )  برخوردار شده باشد. بدين معني كه به دليل آن كه بيش تر دانش  آموزان عربي را با درصد پايين مي زنند، كسب نمره بالا در عربي يك امتياز بسيار بزرگ ، و با امتيازي بالاتر از نمره كسب شده همراه خواهد بود.

در درس عربي نزديك به 80 درصد پرسش ها از قواعد و دستور زبان عربي مطرح مي شود و بقيه  از ترجمه ي لغات و متون عربي و.... است . به بخش لغت آموزي در اين درس توجه داشته باشيد كه با لغت آموزي خوب در اين درس ، در زمان مي توانيد صرفه جويي كنيد و همچنين اين عمل دقت شما را در قسمت هاي ديگر عربي افزايش خواهد داد.

سازمان سنجش منابع اين درس را در آزمون سراسري عربي 2 و عربي 3 بيان كرده است ولي دقت داشته باشيد كه در قسمت قواعد نياز است شما قواعد سال هاي قبل را نيز بدانيد. (حتي قواعد عربي راهنمايي ) يعني قواعد را از پايه شروع كنيد. در مطالعه ي درس عربي به نكات زير توجه داشته باشيد.

1- همانطور كه بيان شد مطالعه ي قواعد درس عربي را از پايه شروع كنيد.

2- معاني لغات و اصطلاحات عربي را در متن درس و عبارتها و جملات ياد بگيريد نه به صورت مجزا.

3- در قسمت مطالعه ي قواعد به تمرينات كتاب بسنده نكنيد. مثلاً قواعد تجزيه و تركيب را در متن درسهاي كتاب به كار بريد و سعي كنيد وقتي يك تمرين كتاب را حل مي كنيد آن را تجزيه و تركيب كنيد و در اين زمينه به تسلط كافي برسيد.

4- از قواعد درس عربي خلاصه برداري كنيد تا در موقع لزوم نياز به رجوع مكرر به كتاب نداشته باشيد و علاوه بر آن بتوانيد آنها را به راحتي مرور كنيد.

5- از لغات و اصطلاحات مشكل  فيش برداري كنيد. و آنها را به دفعات مرور كنيد.

6-  بررسي تست هاي فراوان در اين درس به يادگيري و به يادسپاري شما كمك فراواني مي كند. در اين زمينه مي توانيد از تست هاي آزمون سراسري و دانشگاه آزاد استفاده كنيد. به خصوص از پرسش هايي كه در سال هاي اخير (از سال80 به بعد) مطرح شده اند. سعي كنيد در هنگام تست زني يا در هنگام بررسي تست ها، چهار گزينه را (حتي گزينه هاي غلط را) با بيان دليل اشتباهات آنها مورد بررسي قرار دهيد. با اين كار شما عملاً چهار تست را حل كرده ايد نه يك تست !

7- در اين درس به اعراب كلمات (منصوب، مرفوع، مجرور و مجزوم) دقت ويژه اي داشته باشيد.

8- توصیه می شود باتوجه به ضرایب این درس در زیرگروههای مربوط به رشته مورد نظر خود وقت اختصاص دهید.

9- درخواندن عربی از انواع واشکال مختلف تست استفاده کنید ،تا بتوانید به راحتی قواعدرا در تستهای مختلف پیاده نمایید.

دررابطه باترجمه به فعل وزمان فعل توجه شودودرمواردمشابه کلمات سادهای مانندضمائریامفردوجمع بودن کلمات مدنظرقرارگیرد.دردرک مطلب،دقت درمفهوم کلی مطالب مهم است.یادتان باشدکه سؤالات مطرحه خارج ازمفاهیم درک مطلب نخواهدبود.سؤالهای تجزیه وترکیب ازبخش درک مطلب،ازانتهاپاسخ داده شوندیعنی ابتدابه ترتیب توجه شودوبعدمواردتجزیه.شناخت نقش مثل تمیز،حال وجامدومشتق بودن کلمه دقت گردد.دررابطه باتمیزعددوحرکت گذاری جملات داده شده به اسمهای غیرمنصرف دقت بیشتری شود.

مهم

درتستهای عربی،برای کسب مهارت بیشتر،هیچ فنی به اندازه ی آمادگیهای قبلی نقش ندارد.

در حيطه قواعد، صرف دانستن فرمول كارساز نيست و فهم معناي جمله، راهگشاي حل پرسش است.

داوطلباني كه در ترجمه و فهم متن خوب كار كرده‌اند و در حيطه قواعد نيز در حد معمول تلاش نموده‌اند، در آزمون سراسري موفق به كسب امتيازات خوبي شده‌اند. حتي برخي از داوطلبان كه در حيطه قواعد دچار ضعف بوده‌اند، به دليل قوي بودن در حيطه ترجمه و فهم متن، توانسته‌اند گزينه‌هاي درست را در بخش قواعد بيابند.

در بخش درك مطلب، قبل از مطالعه متن، يك بار سوال‌هاي اين بخش را بخوانيد و به محدوده و موضوع سوال‌ها دقت كنيد.

بر حسب تجربه مي‌توان ادعا كرد كه مطالعه سوال‌ها قبل از مطالعه متن، داوطلب را در فضاي كلي متن قرار مي‌دهد. پس از مرور سوال‌هاي درك مطلب، متن را با دقت بخوانيد و هرجا كه احساس مي‌كنيد حاوي نكته مهمي است، زير آن را خط بكشيد. البته با توجه به مطالعه پرسش‌ها در اين مرحله، با سرعت بيشتري پي مي‌بريد كه كدام قسمت‌هاي متن مورد سوال قرار گرفته است. توجه داشته باشيد كه كلمات سوال شايد دقيقا مانند كلمات متن نباشد. اين به دليل آن است كه داوطلبان سعي كنند مفهوم را بفهمند و فقط به روش‌هاي كليشه‌اي به دنبال پاسخ نگردند. Huh

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها: <-TagName->
نوشته شده در 10 / 11 / 1390برچسب:,ساعت 11:0 توسط عباس حیدری رباطی| |


:قالبساز: :بهاربیست:

 فال حافظ - قالب وبلاگ